Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
The End Is Never Near geeft een uitgebreid overzicht van het oeuvre van de Belgische schilder Jan Van Imschoot (°1963, Gent, België). Zijn werk is opgebouwd rond historische thema’s uit de literatuur en de kunstgeschiedenis, en slaat een brug naar voorgangers, zoals Caravaggio, Tintoretto, Goya, Manet, en anderen. De kunstenaar gaat een voortdurende dialoog aan met het verleden, waarin hij zich, met een dosis cynisme, vaak richt op fenomenen of fifi guren die zich aan de zelfkant van de hedendaagse maatschappij bevinden. In deze monografifie die diepgravende essays van Selen Ansen, Dieter Roelstraete, Alain Tapié en Philippe Van Cauteren bevat, evenals een uitgebreid gesprek tussen de kunstenaar en Hendrik Folkerts zijn meer dan 200 werken van Jan Van Imschoot opgenomen.
Van Imschoot, Jan --- Schilderkunst ; Barok --- Schilderkunst ; België ; 21ste eeuw --- Tentoonstellingscatalogi ; Gent ; S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst --- Van Imschoot, Jan °1963 (°Gent, België) --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Belgische kunstenaars --- Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Imschoot, Van, Jan --- Imschoot, Jan van,
Choose an application
In een tijd waarin digitale tekstverwerkers onze schrijfcultuur volledig bepalen, is het handschrift ten dode opgeschreven. Voor Willem Styfhals is dit het uitgelezen moment om een cultuurfilosofische analyse van het handschrift te ontwikkelen. 'Apologie van het schrift' is een postscript van het met de hand geschreven woord, een lijkrede van een dode letter. Aan de hand van het werk van Belgische dichter-schilder Christian Dotremont, maar ook van de Franse denkers Gaston Bachelard en Roland Barthes, reflecteert dit boek over het wezen van het schrijven. Hoe kunnen we, los van enige romantische nostalgie, het verschil tussen het geschreven en getypte woord bepalen? Hoe bepaalt de materialiteit van het schrift de betekenis van onze teksten? In een poging deze kwesties op te helderen combineert het boek filosofische reflectie met typografisch experiment. Voor het ontwerp van dit boek ontwikkelde grafisch ontwerper Eva Moulaert (Dear Reader,) in samenwerking met letterontwerper Wouter Van Nes een lettertype dat gebaseerd is op haar handschrift.
cultuurfilosofie --- Michaux Henri --- Barthes Roland --- Dotremont Christian --- Bachelard Gaston --- 130.2 --- manuscripten --- handschrift --- filosofie --- kunsttheorie --- kunst --- Teken (symbool) --- Schriftvorm --- Handschrift --- 003.077 --- 75.07 --- 75.038 --- Dotremont, Christian 1922-1979 (°Tervuren, België) --- Cobra --- Bachelard, Gaston 1884-1962 (°Bar-sur-Aube, Frankrijk) --- Barthes, Roland 1915-1980 (°Cherbourg, Frankrijk) --- Michaux, Henri --- Publicaties ; Luca School of Arts Gent ; Grafische Cel --- Schriften ; decoratieve schriften ; kalligrafie --- Filosofie ; Cultuurfilosofie --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Schilderkunst ; 1950 - 2000 --- Handschrift (schrijven)
Choose an application
75.07 --- Baertsoen, Albert °1866 in Gent - 1922 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Baertsoen, Albert --- Aesthetics of art --- Drawing --- Painting --- Graphic arts --- drawings [visual works] --- prints [visual works] --- art criticism --- easel paintings [paintings by form] --- anno 1900-1909 --- Baertsoen, Albert, --- landschapschilderkunst --- fin de siècle --- Société nouvelle de peintres et de sculpteurs (Parijs, 1899-1914) --- prenten --- pleinairisme --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Gent --- Parijs --- Londen --- Luik --- Belgische kust --- Zeeland --- landschapschilderkunst. --- fin de siècle. --- Société nouvelle de peintres et de sculpteurs (Parijs, 1899-1914). --- prenten. --- pleinairisme. --- Baertsoen, Albert. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- Gent. --- Parijs. --- Londen. --- Luik. --- Belgische kust. --- Zeeland.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|